Skip to main content

BAJET TRIP KE BANDUNG PART 1

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, 7 Oktober 2015 hingga 11 Oktober 2015, aku berjaya menjejakkan kaki ke Bandung Indonesia buat pertama kalinya. Sebenarnya orang yang beriya nak ke Bandung adalah kawan baik aku masa sekolah. Tapi akhirnya beliau yang tak dapat pergi sebab ada masalah yang tak dapat di elakkan. Dari November 2014 kite orang dah start cari tiket flight, tempat penginapan, supir dan tempat-tempat yang nak di lawat nanti. Nama pun percutian bajet, memang wajiblah buat research awal. Kami plan nak gamble je bila sampai Bandung. Konon-konon nak bagpackers sangat kan.

TOUCHDOWN KAT AIRPORT BANDUNG

So dalam bulan Januari, kami dapat tiket flight Air Asia berharga RM187 untuk pergi dan balik. So, sesape yang memang nak  buat percutian bajet ni, korang memang kena rajin intai tiket flight promosi, Tapi harus di ingatkan, tiket flight promosi ni waktu penerbangan dia akan sentiasa berubah di atas faktor-faktor tertentu. Tau-tau je ko akan dapat email dari Air Asia bagi tau masa penerbangan korang terpaksa di tukarkan. Kite orang sendiri empat kali tukar timing. So, planninglah cuti sebaik mungkin. Kang ada yang tak dapat cuti pulak.

Hotel dengan supir, kami cari lagi sebulan setengah nak berlepas. Sebab nak buat perbandingan harga. Kalau pergi untuk pertama kali macam kami ni, memang kena rajin tanya orang yang dah pernah pergi Bandung untuk mengelakkan kena tipu. Selain tu boleh juga google. Ramai blogger yang share pengalaman travel dorang. Dari situ, dah ada sikit knowledge pasal tempat yang kita nak lawat.

PEMANDANGAN DALAM RESTHOUSE CIWULAN 36
Kami cari tempat penginapan kat Booking.Com. Alhamdulillah kami dapat resthouse yang selesa dengan harga yang murah untuk tempoh 4 hari 3 malam. Gambar suasana bilik aku tak sempat nak snap tapi memang sangat puas hati. Staff ramah siap bagi aku bawak skuter dia lagi. Dekat dengan kedai dan restoren. Senang nak pergi beli barang dan makan.

Memang Kami pergi time ringgit malaysia tengah jatuh dan tak naik-naik. Kat situ dah rugi. Sebelum ni, kalau tukar duit IDR1juta baru dua ratus lebih je. Tapi masa kami tukar hari tu dah mencecah tiga ratus lebih.

Barang yang paling penting korang kena bawak, extension plug yang ada dua kaki. Kat Indonesia tak ada plug tiga lubang tu tau. Aku tau pun sebab baca dari blog orang lain. Lepas tu plug dorang bulat, bukan berpetak petak macam kat malaysia. Aku rasa plug jenis bulat macam tu memang tak ada kat malaysia.

JENIS PLUG YANG DI GUNAKAN DI INDONESIA

Kami bawak plug dua kaki yang empat segi tu. Membantulah jugak daripada tak ada. Kalau tak, menangislah korang tak dapat caj telefon. Tapi jangan risau kat sana plug bulat tu ada di jual di ALFA MART.

Hari pertama kami sampai di Bandung, Pak Supir dah siap menunggu kat pintu keluar. Destinasi pertama kami adalah Jakarta. Cerita pasal Jakarta tunggu next entri. Mata dah berpinau. Hehehehe..
Assalamualaikum

Zul fattah said…
salam.. untungla leh bcuti.. plat dia sama cam india.. mnangis nak cari charger phone.. mujur kat sana, ada tmpat caj phone.. sringit ja, caj smpai pnuh

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)