Skip to main content

BAJET TRIP KE BANDUNG PART 4

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Lepas floating market, kami terus balik ke guesthouse untuk rehat, tapi di pertengaha jalan kak Naza suggest untuk pergi berurut. Kami okeh je. Pak Rohman bawak kami ke sattu tempat urut ni. masa mula-mula kami sampai memang tak de orang langsung. Siap mengilai kuat-kuat lagi, Ingat kan kedai urut tu memang tak laku. Dorang siap bagi air teh dengan kuih. Kuih yang dia bagi memang sedap, aku siap rembat kak Naza punya kuih. Hehehehhee. Harga urut untuk sejam RM60. Lepas kami siap urut, keluar je tengok orang dah penuh, Tadi bukan main relax lagi staff kat situ. Masa ni la kami jumpa satu kumpulan dari Malaysia. Tapi aku pun x sure dari mana. Borak-borak sekejap. Sebab dorang ramai, kami cuma bertiga je.

insan insan bahagia untuk diurut


Selepas siap urut bagai baru kami balik guesthouse untuk rehat. Guling guling atas katil yang empuk sambil transfer gambar yang beratus ratus dalam telefon sebelum telefon aku jem. Tak plan nak jalan ke mana- mana malam tu sebab kepenatan tapi lepas isyak aku ajak Yasmin keluar untuk beli makanan. Perut tetiba minta nasi pulak. Tanpa kak Naza, kami keluar berdua je, pinjam motor pekerja guesthouse. Nama mamat tu pun aku dah tak ingat. Untuk pengetahuan korang, kat sana, apa sahaja yang kita guna atau pinjam dari dorang, kalau boleh kena bagi upah. Sebab itu cara dorang untuk cari duit saku jadi kalau boleh sediakan lah duit kecil yang secukupnya. Mula-mula aku pun terkejut. Takkan tolong tengokkan kereta kat belakang pun kena bayar, tapi memang budaya mereka macam tu.

Membebel panjang pulak. Aku dengan Yasmin naik skuter pergi kedai yang berdekatan tanpa lesen yang sah dan juga tanpa helmet. Memang berani mati sungguh. Hahahahahha.. Aku cari mini market untuk beli shampoo. Kan shampoo aku yang baru beli tu kena rampas masa kat airport. huhuhuhuhuhu

Lepas dah jumpa mini market baru kami pergi makan. So kami singgah kat restoren di satu simpang masuk ke guesthouse. Dah tak jumpa kedai kedai biasa yang nampak macam murah. So masuk je la restoren kat situ. Yang paling sedih, kat situ parking berbayar. Walaupun kau naik motor T_T

Harga makanan kat situ sebenarnya lebih kurang macam harga kau makan tomyan, nasi putih dengan ikan siakap kat Malaysia. Aku dengan Yasmin pilih ikan kerapu masak sambal ape tah. Aku pun tak ingat. Aku pilih air avocado. Yasmin aku tak ingat dia pilih air apa. Maaflah, orang banyak makan semut memang macam ni. Semua nak lupa. Hahahaha. kan bagus kalau putus cinta boleh lupa terus. Eh eh tetibe pulakkan...

Total yang kami kena bayar hampir lima puluh ringgit jugalah. Masa keluar dari restoren kami dengar riuh rendah di kawasan bulatan berdekatan dengan restoren. Aku tanya kat orang yang jaga parking. Aku ingat ada orang gaduh. Rupanya orang tengah shooting. Adegan merempit. Aku tanya siapa pelakon, sekali dia sebut entah nama siapa. Aku sengih je sebab aku tak kenal pun. Kalau die cakap Irwanshah ke, Bunga Cinta Lestari inshaallah aku kenal. Aku dengan Yasmin pun melepak sekejap tengok orang belakon. Susah jugak rupanya berlakon ni. Entah bape kali ulang adegan yang sama aku pun tak tau, sampai aku bosan asik tengok benda yang sama. Last aku ajak Yasmin balik.

Perjalanan pulang ke guesthouse, kami sesat. Lupa jalan sekejap. Cuak jugak mulanya. Aku dah la memang jenis tak ingat jalan. Nasib baik ingatan Yasmin kukuh untuk mengingat semula jalan balik. Kalau tak mau tidur tepi jalan. 

Hari keempat di Bandung, perjalanan seterusnya, kami pergi ke Kawah Putih. Sebenarnya aku tak tau kawah putih tu kawasan apa. Tapi yang aku tau kawasan tu sejuk dan disarankan untuk bawak baju sejuk kecuali kulit korang diperbuat daripada kulit gajah atau kulit buaya.

Pak Rohman janji akan datang jam 9 pagi untuk jemput kami. Aku dengan Yasmin dah siap awal. Dan kami ada plan lain sejak hari pertama kami sampai. Ada basikal kat guesthouse, kami nak try mengayuh basikal.

orang tua riang dapat naik basikal


Dah lama sangat tak merasa kayuh basikal, sekali dapat kayuh basikal dah macam orang jakun. Tapi kami kayuh dalam kawasan taman perumahan je. Tak berani nak kayuh kat kawasan jalan besar sebab banyak kereta. Tak lama lepas kite orang lepak ambil gambar dengan basikal, ada orang kemalangan. Seriau aku tengok. Nasib baik tak ada yang cedera parah. Kat sana tak banyak sangat trafic light. Kalau aku yang drive kat sana, memang tak bergerak kereta, motor atau basikal. Memang kecut perut. Semua orang nak cepat dan tak nak mengalah. Masing-masing berebut nak masuk simpang masing-masing. Tapi Pak Rohman cool je drive kereta. Aku ni sampai pejam pejam mata sebab takut. 

Lepas Pak Rohman sampai kami terus gerak menuju ke Kawah Putih. Perjalan ambil masa dalam 45 minit jugak. Sepanjang perjalanan menuju ke parking tempat kami kena tukar kenderaan untuk ke kawah putih, dikiri kanan kami banyak pokok strawbery. Kat sana lebih kurang macam cameron highland. Kawasannya sejuk. Kebanyakan orang kampung memang tanam sayur sendiri. Boleh dikatakan setiap rumah mesti ada pokok strawberry. 




Kau bukak je pintu kereta, kiri kanan kau dah ada orang menunggu nak suruh kau beli strawberry dia. Kalau korang di situasi ni ape korang akan buat? Kalau kau beli yang sorang ni, yang sorang lagi pun akan suruh kau beli jugak. Cane tuh? Name pun percutian bajetkan. Setakat nak beli satu paket tu memang tak de hal. Kalau kena beli semua, memang jadi hal. Ade yang terpakaa kerja jual strawberry pulak untuk beli tiket balik ke malaysia T_T

Dorang dah sediakan kenderaan khas untuk ke kawah putih. Kenderaan ni adik beradik wara wiri di dusun bambu, tapi kat sini namanya dah jadi lain. Tambang lebih kurang RM1.50 seorang. Satu kereta ni kami di sumbat seramai 12 orang. Sebenarnya memang dah sempit pun masa kite orang naik tu. Memang ngeri naik benda alah ni sebab tak de ciri-ciri keselamatan. harap kau pegang besi kuat-kuat je kalau taknak tercampak ke luar. Jalan berbukit bukau ambil masa lebih kurang 15 minit untuk sampai ke kawah putih. Tapi aku tabik kat kereta tumpang ni sebab dia mampu bawak 12 orang naik ke kawah putih. Kalau tengok luaran memang aku  tak yakin kereta ni boleh naik bukit. Tapi aku silap. Hahahahhhaha. kami berjaya sampai ke kawasan kawah putih.

Kau bukak je pintu kereta, kiri kanan kau dah ada orang menunggu nak suruh kau beli strawberry dia. Kalau korang di situasi ni ape korang akan buat? Kalau kau beli yang sorang ni, yang sorang lagi pun akan suruh kau beli jugak. Cane tuh? Name pun percutian bajetkan. Setakat nak beli satu paket tu memang tak de hal. Kalau kena beli semua, memang jadi hal. Ade yang terpakaa kerja jual strawberry pulak untuk beli tiket balik ke malaysia T_T

Rasa sejuk tu memang dah terasa. Aku dari awal lagi dah pakai baju sejuk sebab aku memang tak tahan sejuk. Bau belerang agak kuat dan kami di sarankan pakai mask. Tapi suasana kat situ memang cantik. Kat atas tak ada orang jual makanan ye. Agak agak nak bergambar lama kat sini, korang isi la perut kenyang-kenyang dulu sebelum naik. Alhamdulillah kemudahan surau pun ada tapi agak usang. Telekung better bawak sendiri. Jalan jalan jugak yang wajib jangan di tinggal.



pemandangan di kawah putih


gambar oleh photographer expert =D

Dah bermacam macam gaya kami posing, sendiri mau ingat la kan. Takkan nak tido kat situ pulak. Sah sah kat situ takde hotel atau pun hostel untuk di sewa. On the way nak ke tempat parking wara wiri ade sorang pakcik ni duduk kat pondok. Sape yang stop kat pondok tu, dia akan mainkan satu lagu. Lepas dengar sila bayar, jangan buat buat tak tau pulak. Kalau kau tak nak dengar pegi lalu ikut jalan lain kalau ada. ahaks...


pak cik ni main lagu burung kakak tua x silap aku time ni.

Masa on the way nak datang sini, kami jumpa duit 20000 rupiah. hehehehehe. Kami ambil duit tu tapi kami tak guna pun. Kami bagi kat pak cik ni. Rezeki die.

Azab nak turun pulak. Dah la wara wiri ni mengerikan. tapi balik tak sengeri waktu datang. Tak de la kena sumbat sampai 12 orang. 

Kami turun, Pak Rohman dah ada kat bawah. Dia dah siap solat jumaat. Lagi sekali kakak kakak jual strawberry ikut kite orang sampai ke kereta. Takkan nak beli lagi kot. Mau ade yang cirit strawberry nanti. Tapi aku beli gak tiga paket. Nak bawak balik Malaysia.

Pak Rohman nak bawak kami pegi ambil gambar kat ladang teh pulak. Tak payah susah susah nak masuk kat kawasan dia. Kat tepi jalan tu bersepah ldang teh. Banyak kereta berhenti tepi jalan sebab nak ambil gambar. Bukan setakat pelancong je yang berhenti, orang jual strawberry naik motor pulak berhenti. Kena lagi. Tapi kali ni aku tak beli sebab tadi aku dah beli banyak. Kak naza dengan Yasmin pulak yang memborong strawberry abang tu sampai habis.

Habis shooting kat ladang teh, kami pun balik. Sebab perjalanan agak jauh sebenarnya, Dua tempat untuk sehari. Itu pun dah terasa penat. Kami sampai guesthouse pun dah masuk waktu maghrib. Sana kan awal. Malam kite orang lepak kat bilik je tak keluar makan sebab stok mee segera dari malaysia ada banyak. makan mee segera je kami malam tu. Nama pun percutian bajet. Kami semua tidur awal sebab esoknya hari sabtu. kami nak habiskan masa satu hari untuk shopping kat bandar baru. Eh betul ke bandar baru? aku rasa betullah tu, syurga membeli belah di bandung.

to be continue...




Comments

Popular posts from this blog

Drama "Selagi Masih Ada..."

Assalamualaikum w.b.t Salam pagi Isnin yang indah. Mudah-mudahan semuanya ceria hari ni...macam aku..Di sebabkan terlampau eksited nak buat entri, pagi ni aku menaip sambil mencekik roti telur. Habis berminyak key board =) Sape tengok drama "Selagi Masih Ada" malam tadi? Kat Astro..Tak silap aku kat Astro Citra...Lepas maghrib aku iron baju depan tv, mula-mula aku tengok drama "Cinta Satay" lepas drama tu habis aku tukar channel. Tapi macam tak da pulak cite yang best..Yang ade cite "Selagi Masih Ada" ni je. Layan kan je la sementara nak tunggu aku siap habiskan seterika baju untuk seminggu. Mula-mula tengok rasa macam tak best. Lame-lame tengok aku dah tersengih sorang-sorang. Best la ceritu tu. Nampak logik. Watak utama adalah BETO KUSYAIRI & TUNKU NORHANIS . Sebenarnye sebelum ni aku tak pernah pun berminat untuk tengok lakonan Beto Kusyairi neh. Tapi semalam, tetibe aku rasa jatuh cinta suka kat lakonan dia. Watak yang dia bawak agak menarik

Sungai Petani - Part 3: Fun Fair Wehhh!!!

Assalamualaikum w.b.t Semalam dah janji nak bagi tau kemana aku pegi lepas kite orang makan kat Tanjung Dawai kan. Lepas membuncitkan perut masing-masing dengan lauk pauk yang sangat sangat enak, Che Zaire ajak kami semua pergi Fun Fair . Memang masa kami on the way nak ke tanjung dawai, ada nampak fun fair kat tepi jalan. Fun Fair kali ni aku tengok lain dari yang lain. Dah macam kat genting highland pulak aku rasa. Kalau Fun Fair kat tempat aku, sign board masuk dengan sign board rumah hantu dah lebih kurang je rupanya. Dari luar pun dah nampak meriah. Fun fair tersebut terletak berdekatan dengan t esco lama Sungai Petani, belakang stesen minyak caltex . Orang Sungai Petani yang belum pegi, hangpa pi la noh. Best weiiiiiii.... Di Pintu Masuk Fun Fair Gambar tak nampak muka sebab kat luar cuma ada lampu jalan. Tak ada hal janji nampak sign board fun fair tu. Masuk je kat dalam tu, memang aku teruja habis. Tak sangka mainan yang ada kat genting dan sunway ada da

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JE

Assalamualaikum.... Aku dah stress nak buat keje, skang  ni aku nak mengerjakan segmen ABG BEN Santai Bersama BEN ASHAARI Korang moh le join segmen ni (loghat perak) buleh dapat ramai kawan... Buleh share pendapat, buleh bergaduh or bertumbuk , buleh mengeratkan hubungan silaturrahim..raye buleh datang umah pastu makan kuih raye banyak-banyak..Tak gituuu??? =D If nak share problem dengan aku pun buleh. Insyaallah aku akan menjadi pendengar yang baik dan membantu mengikut kemampuan aku (nada serius). So, welcome to my life ...welcome to my blog =)